Mens en medemens


Mens en medemens


Kinderen zien, kinderen doen na…



Opgeroepen op januari 28,2014,van NAPCAN Foundation: https://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU


Kinderen imiteren wat ze zien in hun omgeving. Volwassenen hebben een voorbeeldfunctie in de maatschappij, indien we willen dat jongeren respect tonen en beleefd zijn dienen we zelf  het goede voorbeeld te geven. Niet elk kind heeft het geluk om in een goede thuissituatie terecht te komen, jammer genoeg!
Als leerkracht is het belangrijk om daar oog voor te hebben. Kinderen leven in de maatschappij van vandaag en dienen opgevoed te worden voor de maatschappij van morgen, respect voor zichzelf, de anderen, de omgeving ... is een basisattitude om van de toekomst een succesverhaal te maken.




Welke waarde wil ik meegeven aan mijn leerlingen?


RESPECT is de waarde die ik later aan mijn leerlingen zeker zou meegeven. Ik ben ervan overtuigd dat respect  op elk gebied  belangrijk is.
Dit  is een heel belangrijke waarde! Als kinderen in de klas geen zelfrespect meer hebben en voor de andere leerlingen  zullen ze ook niet verbonden zijn met elkaar.

 Ook dit is heel belangrijk voor collega’s onder elkaar. 
Als deze waarde er niet meer zou zijn, dan wordt het ieder voor zich. We zouden geen rekening meer houden met elkaar, niet meer luisteren naar elkaar…de samenwerking zou er niet meer zijn en dat is juist wat we aan onze kinderen niet willen meegeven. Het is belangrijk dat we er zijn voor elkaar en respect betuigen.





Helft Belgische jongeren wantrouwt andere mensen…




Dit zal voor ieder van ons anders zijn, het heeft allemaal te maken uit welk milieu je komt en wat je al allemaal hebt meegemaakt.  Ik ben altijd zeer voorzichtig met wat ik vertel en tegen wie ik iets vertel. Ik heb geleerd dat niet iedereen die naar je lacht uw vriend is. Ik vind dat eigenlijk wel jammer want vertrouwen is ook een belangrijke waarde, maar voor mij is dit heel moeilijk. Ik moet eerst iemand  wat beter kennen voor ik iets persoonlijks zal vertellen. Als kind  vertelde ik soms iets te veel. Door  ervaring heb ik geleerd om niet te snel persoonlijke zaken te vertellen.
Ik vind het  belangrijk dat je een goede band kan opbouwen met je leerlingen, zodat ze je voor hen een vertrouwenspersoon wordt. 



Uitgewerkte casus:

Taken te laat indienen:


Ik zou met mijn leerlingen een gesprek hebben en luisteren hoe het komt dat zij de taak niet op tijd hebben kunnen inleveren. Ik vind het belangrijk dat je in dialoog kan gaan met je leerlingen en bereid bent om te luisteren naar hun verhaal. Ik zou hen zeker ook laten weten dat ik het belangrijk vind dat gemaakte afspraken worden nageleefd. Indien ze een goede reden kunnen voorleggen vind ik dat er een nieuwe afspraak kan gemaakt worden. Nadien zou ik met  de directie en collega’s gaan samenzitten om tot een goed  besluit te komen. Zelf probeer ik steeds de regels zo goed mogelijk na te leven. Er kunnen nu eenmaal omstandigheden zijn waardoor dat de leerling de taak niet op tijd heeft kunnen inleveren zoals bijvoorbeeld: problemen met het internet!
De straat ligt open en de mensen van T.M.V.W hebben per ongeluk de kabel van het internet geraakt. Dit kan toch even duren voor dit is opgelost. Ik heb dit zelf ook meegemaakt!
In dit geval moet je toch wel rekening houden met de leerling zijn/haar situatie. Het is heel belangrijk dat op voorhand door middel van een  intern schoolreglement hier duidelijke richtlijnen over te vinden zijn. Het is een vorm van respect om je aan de gemaakte afspraken te houden. Uiteraard moet de leerkracht ook respect hebben voor zijn/haar leerlingen en zich kunnen inleven  in hun situaties. 
Voor mij, is respect één van de belangrijkste waarden voor een goede samenwerking. 
Een ervaringsgerichte en een ontmoetende leerkrachtenstijl  is dan ook de stijl die ik mij eigen wil maken. 



Deze pictogram toont aan  dat iedereen een deel van het geheel is. We hebben elkaar nodig om tot een goed resultaat te komen.















Uitwerking via ethisch model:








Grondhouding aannemen:

Ik zou eerst met de leerling een afspraak maken om te luisteren hoe het komt dat de taak niet op tijd is afgeraakt. Ik zou mij proberen in te leven in de leerling zijn/haar situatie. Luisteren en respect hebben voor uw leerlingen is heel belangrijk.


Dialoog voeren:

Ik zou met de leerling gaan samenzitten om naar zijn/haar verhaal te luisteren. Tenslotte zijn we nog altijd mensen en kan het door bepaalde omstandigheden bv.) sterfgeval in de familie zijn dat de taak niet op tijd is afgeraakt. Nadien zou ik zowel met de directie als met de collega’s gaan samenzitten om eventueel nog op later tijdstip te taak te gaan evalueren aan de hand van de situatie.


De situatie analyseren:

Na mijn gesprek met de leerling zou ik gaan reflecteren of ik over voldoende informatie beschik voor ik een verdere beslissing zou nemen.


Handelingsmogelijkheden onderzoeken:

Op basis van mijn gesprek zou ik gaan kijken of we al dan niet de leerling zijn/haar taak op later tijdstip nog laten indienen.


Motieven verhelderen:

Ik zou na het nemen van mijn beslissing met de leerling en de ouders gaan samenzitten. Wat mijn beslissing ook zal zijn, ik ga aan zowel de leerling als de ouders laten weten waarom ik deze beslissing genomen heb. Ik zal zeker ook rekening houden met de vorige evolutie doorheen het schooljaar.


Effecten inschatten:

Een keuze maken als leerkracht is zeker niet gemakkelijk. Als de leerling de taak nog mag indienen zal hij/zij uiteraard heel blij zijn. Zo niet is dit natuurlijk niet zo leuk om mede te delen. Het is belangrijk als je een beslissing neemt dat je daar dan ook ten volle honderd procent achter kan staan.


Evaluatiemoment: normen verduidelijken

De richtlijnen inzake het indienen van taken staan duidelijk vermeld in het reglement van de school. De verwachtingen inzake het indienen van taken zou ik vooraf met mijn leerlingen zeker doornemen. Zo weten ze ook op voorhand aan welke afspraken ze zich dienen te houden. Enkel in bepaalde situaties kan de taak op later tijdstip nog ingediend worden.


Evaluatiemoment: waarden evalueren

Mijn beslissing zou ik steeds met mijn leerlingen verduidelijken. Ik zoek steeds naar de beste oplossing waarbij we tot een win win situatie kunnen komen.














Artikel: Met de collega's op weekend

Bronvermelding: (Bols, et al., 2014)





Negentien jaar lang gaan deze collega’s al op weekend samen met hun gezin. Ik kon me hier alvast in vinden daar ik een goede groepsgeest heel belangrijk vind. We zijn nu eenmaal allemaal meer op het werk dan thuis, het is veel aangenamer om in een leuke en aangename sfeer met elkaar te kunnen omgaan. Zo leer je uw collega’s beter kennen en kan er respect zijn voor mekaar.  







Bronvermelding:
Opgeroepen op maart 8,2014,van lerarenforum: 
http://www.lerarenforum.be/forum/viewtopic.php?t=2945&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=09c99e51dfd3107a665e229131619d30
Opgeroepen op januari 28,2014,van you tube: https://www.youtube.com/watch?v=bTa5dpuEdhQ&feature=related
Opgeroepen op januari 28,2014,van De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20120404_106

8 opmerkingen:

Unknown zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Unknown zei

Dag sofie,
Ik heb je gekozen waarde 'Respect' gelezen. Dit vind ik een mooie waarde. Zoals je zelf zegt is dit zowel van belang voor de leerlingen voor hun zelfrespect en respect voor anderen. Ik vind het goed dat je aanhaalt dat dit voor de samenwerking onder collega's ook van belang is. Zonder respect zou dit geen vanzelfsprekendheid zijn!

Unknown zei

Dag Sofie,

Ik ben het eens met je gekozen waarde. Ik vind dit zelf ook zeer belangrijk. Als je geen respect hebt voor anderen dan kan je geen respect terug verwachten en respect is belangrijk in het vormen van relaties.
Niet alleen respect voor personen ks belangrijk maar ook voor materiaal (eigen materiaal en dat van anderen)!

Groetjes

thuisonderwijs ayno en ayke zei

Net zoals jij heb ik ook de waarde 'respect' gekozen, omdat deze de basis is voor andere waarden (die ik ook belangrijk vind). Respect voor zichzelf, voor anderen, voor materiaal, voor de natuur,... Ik vind wel dat deze waarde vanaf de babytijd moet doorgegeven worden, dus ouders moeten de eerste basis leggen. Want het is moeilijk om dit in de basisschool aan te leren als ze bij hen thuis de waarde 'respect' niet hanteren. En gezien kinderen vooral leren door nabootsen is het belangrijk om als volwassen zelf het goede voorbeeld te geven. Dit doen we door zelf respect te tonen voor anderen, voor materiaal, voor natuur. Dit is de enige manier om respect terug te krijgen, want je krijgt wat je geeft.

Anoniem zei

Respect is inderdaad en zeer belangrijke waarde.ik ben zo gelukkig te zien hoe jij nu op jou beurt die mooie waarde aan je kinderen zal doorgeven.
Ik heb heel veel respect voor jou..!

Unknown zei

Dag Sofie

Ik heb voor dezelfde waarde gekozen. Ik heb opgemerkt dat er nog heel veel studenten zijn die voor deze waarde hebben gekozen.
Respect is inderdaad iets dat aan leerlingen moet worden aangeleerd! Een leerkracht moet ook een voorbeeld zijn van respect als ze het echt aan de leerlingen wil doorgeven zoals je in het begin van je blog al zei: 'kinderen zien en kinderen doen na'.
Ik wens je ook veel succes om je waarde ook effectief te kunnen uitvoeren.

Unknown zei

Dag Sofie!

Ik heb voor dezelfde waarde gekozen dan jouw en ik heb gemerkt dat er nog heel veel studenten zijn die voor deze waarde hebben gekozen. Respect is inderdaad iets dat aan leerlingen moet worden aangeleerd.Een leerkracht moet ook een voorbeeld van respect zijn als ze het echt aan de leerlingen wil doorgeven zoals je zei in het begin van je blog: 'kinderen zien en kinderen doen na.
Ik wens je veel succes om je waarde ook effectief te kunnen uitvoeren.

Unknown zei

Hallo,
als belangrijkste waarde heb ik ook gekozen voor respect. Als eerste reden heb ik hiervoor dat je anderen moet behandelen zoals je zelf behandeld wil worden. En ten tweede vind ik dat respect leidt tot zoveel meer waarden zoals eerlijkheid, begrip, betrouwbaarheid, behulpzaamheid,...
Het is inderdaad ook zo dat dit leidt tot een goede samenwerking, en dit vooral is wat we de leerlingen willen bijbrengen.